Happy Green och Expressen stäms för olaglig reklam

Basilika och röbetsjuice påstås kunna förebygga, bota och lindra sjukdomar.

Konsumentombudsmannen stämmer företaget Happy Green och tidningen Expressen. Detta efter påståenden som att rödbetsjuice och myntate skyddar mot cancer och att basilika fungerar istället för värktabletter.

Reklamen har varit utformad som nyhetsartiklar och innehåller en rad förbjudna påståenden om hälsokost och livsmedel. Vilka hälsopåståenden man får använda i reklam är strikt reglerat. Det är också förbjudet att påstå att hälsokost eller livsmedel har förmågan att förebygga, bota eller lindra sjukdomar, utan vetenskapliga bevis för att det är så. Några sådana bevis har företagen inte visat upp, inte heller att produkterna skulle vara registrerade som läkemedel, skriver Konsumentombudsmannen, KO, i ett pressmeddelande.

– Det finns två stora problem med företagens reklam. Dels är det cyniskt att spela på den sjukas önskan om att finna botemedel och dels är det problematiskt när en tidningsutgivare upplåter utrymme för reklam som ser ut som redaktionellt material. Den redaktionella texten har en större tyngd och trovärdighet än reklam och här utnyttjar man det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

De kommersiella redaktionella artiklarna har inte reklammarkerats, skriver KO i stämmningsansökan.

KO vill i sin stämningsansökan att domstolen förbjuder företagen att marknadsföra, och medverka till att marknadsföra, livsmedel och hälsokost utan att det tydlig framgår att det är reklam. KO vill också att domstolen förbjuder företagen att använda en lång rad hälsopåståenden kopplade till rödbetsjuice, kanel, ingefära, myntate och basilika.

Expressen och Happy Green tillhör Bonnier-koncernen och båda företagen ägs av moderföretaget Tidnings AB Marieberg.

Stämningsansökan finns att läsa på Konsumentverkets hemsida.